Puslespill for barn
Å legge et puslespill handler ikke bare om å legge brikkene på riktig plass. Å pusle er prosess. Å pusle er spenning. Å pusle er å se helhet. Helt siden John Spilsbury kommersialiserte puslespillet på 1760-tallet har de aller fleste av oss på et tidspunkt puslet. Å pusle er en svært populær aktivitet for barn. Videre skal vi skrive litt om hvorfor både barn og foreldre elsker puslespill.
Hva gjør puslespill så bra for barnet?
Puslespill kommer i ulike vanskelighetsgrader. Dette gjør puslespill anvendelige. De enkleste puslespillene er gjerne tredimensjonale og har former som for eksempel dyr eller kjøretøy. Her kan de minste barna prøve seg frem. Kjenne og smake på. Ta opp og putte tilbake. I begynnelsen havner nok de fleste brikkene i munnen og på gulvet, men etter hvert vil barnet gradvis se at det er en sammenheng mellom brikker og brett. Barnet blir kjent med puslespillet og har utviklet en forståelse for at noe passer her, og noe passer der. Når barnet klarer å sette brikkene på riktig plass vil det kunne oppleve en mestringsfølelse. Å klare noe på egenhånd kan resultere i klapping og høylytt fryd.
Puslespill er utviklende
Etter hvert som barnet mestrer de enkle puslespillene hvor brikkene puttes på plass hver for seg kan man øke vanskelighetsgraden. Det er nå puslespillene hvor flere brikker som passer sammen introduseres. Dette er noe vanskeligere, men det gir barnet stor glede å se det motivet som utspiller seg når brikkene etter prøving og feiling faller på plass. Finmotorikken øves når barnet forsiktig prøver om bitene passer sammen. Det får trening i overblikk, og å se helhetlig på en oppgave. Puslespillene kommer vanligvis med fasiten lett tilgjengelig slik at barnet kan se hvordan det ferdige motivet skal se ut.
Leken underveis
Puslespill stimulerer fantasien. Spennende motiver som dinosaurer eller bondegårder lar barna leve seg inn i prosessen. De kan med ett «være» brikken de pusler. De snakker og synger det de gjør og ser. Foran dem utvikler en historie seg når motivet tar form. Kanskje er motivet fra et eventyr barnet kjenner? Kanskje spiller barnet eventyret ut med brikkene som konkreter, eller gjennom hukommelsen som lar mentale bilder ta form. Når barn eller voksne pusler sammen blir aktiviteten både sosial og lærerik. Da kan det samarbeides om løsningen. Å kommunisere underveis om hvor brikkene passer, og hvilke former de har kan også være utviklende. Da lærer for det første barnet en del begreper. For det andre kan det gradvis utvikle strategier som kan overføres til andre puslespill. For eksempel lærer barna seg tidlig at det er lurt å begynne med hjørnene. Strategiene barnet lærer ved å pusle kan brukes i andre situasjoner hvor utfordringer oppstår.
Puslespill er populært!
Å pusle er populært av mange grunner. Her er noen av grunnene vi synes er verdt å nevne.
• Det er gøy
• Det er sosialt
• Det er utfordrende
• Skaper mestring
• Lærer strategier
• Utvikler finmotorikk
• Ser «helhet»
Det er forståelig at puslespillet holder på populariteten. Det er så mye lek og læring i et enkelt puslespill. Selv om puslespillet kan virke enkelt vil som regel barnet pusle det mange ganger. Til slutt memorer barnet hvor brikkene hører hjemme, men likevel tas det frem igjen og igjen. I en hverdag som ofte går fort og hektisk for seg synes vi en rolig stund med puslespill får litt ekstra verdi. Det er godt for aktive barn og voksne å sette seg ned med et puslespill. Det er viktig å finne litt ro også. Det gjør man enkelt med et godt puslespill.